22 Jul 2012

Kenangan Berpuasa Part 1


Agak-agak valid lagi tak kalau aku baru nak ucap Selamat Berpuasa? hehe. Ala rilek ar geng baru 2 hari kot puasa. Amacam? ok tak haha. Jangan ada yang pagi-pagi buka periuk nasi, goreng telur mata makan dengan kicap. Opss macam biasa buat pulak aku hehe.

Nak cerita dekat korang sikit kenangan aku waktu dulu-dulu semasa di bulan Ramadhan. Ada kenangan pahit ada juga kenangan manis.

Tiap-tiap nak masuk bulan puasa atau ramadhan biasa kanak-kanak ni gembira diorang lain macam sikit. Gembira diorang ni bukan main pelik lagi. Yalah mana tak nya gembira nak dapat duit raya waktu hari raya nanti dengan kegembiraan untuk bermain mercun bersama rakan-rakan. Aku dulu-dulu waktu kecil pun sama jugak.

Nak diceritakan waktu tu umur aku baru 7 ke 8 tahun entah. Ada satu malam tu aku beritahu mak aku, aku nak ke masjid pergi solat terawih. Padahal nak pergi main mercun atas bukit sebelah masjid. Hehe. Orang lain sibuk berterawih, aku dengan geng-geng sibuk duduk cucuh mercun thunderclap, mercun mancis la dan macam-macam lagi. Pernah satu kali tu pak imam sound kitorang pakai speaker dekat masjid tu je. Haha. Kenangan-kenangan.

Mercun Mancis - Kredit :  http://zulfikarhazri.blogspot.com

Banyak lagi kenangan aku sebenarnya, nanti-nantilah bila aku rajin sikit aku kongsikan lagi. By the way dikesempatan ini aku nak ucapkan Selamat Menjalani Ibadah Puasa kepada seluruh umat Islam semoga puasa dan ibadah anda diterima oleh Nya. Amin. Doa ni bukan takat wish je.

p/s : Hari ini mak aku masak Nasi Ayam weh. Bau ayam dia je dah menusuk sampai lubang hidung plus lubang telinga. Dugaan dugaan.

6 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...