20 Mar 2012

Kenangan Dulu-Dulu Part 3



Aku ingat lagi waktu sekolah-sekolah dulu. Waktu zaman buta IT. Jadi dekat semua sekolah telah dibina makmal komputer dan pelajar-pelajar diberi kelas komputer secara percuma ataupun secara berbayar.

Dari sekolah rendah lagi pelajar telah diperkenalkan dengan dunia IT. Ingat lagi bila waktu kelas Bbahasa Inggeris je kalau angin cikgu baik kitorang akan masuk ke makmal komputer.

Macam-macam la belajar, dari main permainan komputer, tengok video dan macam-macam lagi. Semuanya untuk mengenalkan kita dengan dunia IT. Zaman sekolah rendah bagi aku mungkin tak wajib kalau aku nak kenal semua bahagian-bahagian komputer ni. Cukup sekadar tahu bukak permainan komputer dah memadai.

Masuk je sekolah menengah jadi bengap. Lagi-lagi waktu kelas komputer. Memang haramjay. Ingat lagi waktu tingkatan 2, kelas komputer waktu pagi pukul 11 macam tu. Cikgu bagi tugasan suruh taip sesuatu dekat dalam Microsoft Word dan simpan dalam disket lepastu hantar 

Aku punya la buta IT nak bukak  Microsoft Word satu hal, nak taip lagi la terhegeh-hegeh. Lepastu nak "save" punya la buta sebuta-buta ITnya. Sampaikan nak "save" pun aku jeling budak sebelah. Bila masa dah tamat dan cikgu pun suruh hantar disket, aku pun gelabah sebab kerja tak siap lagi. Pakat nak "copy" member punya kerja.

Pergi dekat komputer dia, cucuk disket pastu tanya member. "Weh macam mana nak copy ni?" Member aku punya pandai dia jawab "Ko bukak Word, lepastu ko pergi dekat File lepastu klik copy". Aku pun balas "Eh macam tu je ke?senang gile". Bajet dah copy lepastu "save", close Word dan terus hantar dekat cikgu. Bangga je muka, padahal hantar disket kosong. Buta IT betul.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...