22 Feb 2012

Kecoh! Ahli Parlimen Azan


KAHERAH - Speaker Parlimen Mesir, Saad al-Katatni menegur seorang ahli parlimen kerana melaungkan azan semasa persidangan Dewan Rakyat sedang berjalan, kelmarin.

Teguran itu mencetuskan perbalahan antara wakil Parti Salafi, Mamdouh Ismail dan Saad semasa sesi itu disiarkan secara langsung di televisyen kerana Mamdouh didakwa melanggar peraturan dewan.

“Ini adalah dewan untuk perbincangan. Jangan jadikan ia sebagai pentas untuk menarik perhatian media,” menurut Saad selepas menegur perbuatan Mamdouh.

Parti Islam di Mesir memenangi 70 peratus daripada kerusi di Parlimen negara itu dalam pilihan raya bebas pertama sejak bekas Presiden Hosni Mubarak digulingkan, tahun lalu. 


Walaupun berita pasal seorang Ahli Parlimen Mesir melaungkan azan ketika Parlimen sedang bersidang sudah berlalu, tapi aku masih nak kongsi juga dengan korang. Sentiasa mengingatkan antara satu sama lain. Apa salahnya. 

Bagi aku tak salah kalau nak laungkan azan tetapi perlu tengok kesesuaian pada masa dan tempat. Melaungkan azan adalah satu perkara yang baik kerana mengingatkan orang lain kepada waktu solat. Dekat bawah ni ada video dari Parlimen tempoh hari.

6 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...